trh, tržní subjekty
31. 8. 2014
trh
- místo, kde se setkávají prodávající (s cílem utržit peníze) a kupující (s cílem koupit to , co si nemohou sami vyrobit)
- dochází ke směně zboží
- směnu zprostředkovávají peníze
- velikost trhu závisí na : - počtu kupujícíích, kteří mají zájem o určitý výrobek (služby ,mají peníze a možnost si výrobek koupit)
- základní subjekty trhu :
- stát
- podnik
- domácnost
rozdělení trhu
- podle množství zboží
- dílčí
- agregátní - podle předmětu směny
- výrobků a služeb
- výrobních faktorů
- finanční - z hlediska uzemního členění
- místní
- národní
- nadnáodní
- světový
domácnosti
- subjekty, které přicházejí na trh s cílem uspokojit své potřeby
- chtějí si zde opatřit statky nebo služby
- jsou výhradními vlastníky národních faktorů - na trhu výrobních faktorů firmám, aby pak za příjmi z prodeje mohli nakupovat výrobky pro svou potřebu
- cíl - maximalizovat užitek
firmy
- podniky vyrábějící za účelem prodeje
- vystupují na trhu jako prodávající
- výrobky přeměňují za peníze , aby zase mohli nakupovat výrobní faktory za účelem další výroby
- cíl - maximalizace zisku
stát
- respektive vláda
- stát vstuppuje na trh s cílem ho ovlivnit, usměrnit