školní předškolní věk
Školní a předškolní věk
-
toto období je od 3 do 6 let
-
dítě má 117 cm a 22 kg
-
Výrazného pokroku v tomto období dosahuje dítě především v oblasti myšlení, paměti a koncentrace pozornosti.
-
Celý vývoj směřuje k dosažení psychické, sociální a tělesné zralosti, která je nezbytná ke vstupu do školy.
-
Dítě má plynulé a elegantní pohyby.
-
dítě má větší slovní zásobu.
-
Dítě rádo mluví, poslouchá pohádky a příběhy
-
Učí se zpívat a odříkávat krátké říkanky a básničky
-
Dítě je v této době velmi zvědavé, o vše se zajímá, na všechno chce znát odpověď.
-
nejvýznamnějším sociálním prostředím je stále rodina, ale dítě si postupně utváří širší a bohatší strukturu vztahů ke stále většímu okruhu lidí.
-
učitelky v mateřských školách, blízcí rodinní známí atd.
-
Je to hlavní a nejpřirozenější dětská činnost, kterou bychom měly v co největší míře podporovat
-
Dětská hra má mnoho podob a mnoho významů.
-
jsou to hry manipulační, sloužící ke zdokonalení jemné motoriky, prostorové orientace, představivosti. Hry pohybové k uvolnění napětí, k procvičení tělesných funkcí a uspokojování přirozených potřeb pohybu. Hry napodobovací napomáhají k osvojování různých rolí.
-
fantazie je bohatá, neohraničená, fantazie, ve které je možné naprosto všechno.
-
nezbytná pro vstup do základní školy
-
je chápána ze tří základních hledisek
-
2) Kognitivní zralost - dítě by mělo začínat svět chápat realisticky, být méně závislé na svých okamžitých přáních a potřebách, mělo by být schopno proleněného vnímání, rozlišení části a celku.
-
3) Emoční, motivační a sociální zralost -dítě by mělo být schopno dostatečné koncentrace pozornosti, práce ve skupině spolužáků, mělo by ovládat do jisté míry svoji emotivitu, vzdát se svých přání a potřeb ve prospěch společně prováděných úkolů.
-
Mělo by být méně závislé na rodině.
-
Mělo by se řídit pravidly, která se od jeho postavení očekávají.
mladší školní věk
-
toto období je vymezeno vstupem do školy (6. – 7. rok) až do začátku tělesného a psychického dospívání, tj. asi do 11 – 12 let, zpravidla se kryje s prvními pěti lety školní docházky.
-
Během celého mladšího školního období probíhá vývoj neustále ku předu ve všech ohledech.
-
Jedná se zejména o nepřetržitý kvalitativní vývoj a zdokonalování všech schopností, dovedností a poznatků o světě, ve kterém školák žije, o rozvoj poznatků, které získá o sobě samotném, upevňuje se hierarchie hodnot, postoje, charakter, roste osobnost dítěte.
-
myšlení vztaženo ke konkrétním jevům, logickým operacím (třídění, počítání, hledání vztahů, porovnávání kvality
-
začíná chápání pojmů času a prostoru
-
hledání příčin jevů
-
kratší pozornost (bezděčná, krátkodobá – max.15 minut)
-
paměť mechanická
-
rozšíření slovní zásoby
-
zlepšuje se sebeovládání a samostatnost
-
Musí se soustředit i na věci méně přitažlivé a podřídit se časovému rozvrhu, zvyknout si, že má také nějaké povinnosti, které musí plnit.
Starší školní věk
-
Starší školní věk se obvykle počítá od 12 do 15 let.
-
Vývoj v tomto období je jedinec silně ovlivněn probíhající pubertou.
-
Vstupují v činnost pohlavní žlázy, vytvářejí se druhotné pohlavní znaky, urychluje se růst a nastává puberta.
-
Pubertu způsobují hlavně hormony.
-
Dítě se v tuto dobu stává pomalu dospělým.
-
Dívkám začne růst poprsí a první chloupky v pohlavní části.
-
Nastává také proces menstruace, aby dívka mohla mít v dospělosti také dítě.
-
Chlapcům začnou také růst chlupy na různých místech například v podpaždí.
-
Začne se vyvíjet sperma, aby mohli v dospělosti oplodnit ženu.